Leskinovičs pret Tomsonu |
Ja mūsdienās sporta fanu kalendārs
nav iedomājams bez hokeja pavasara, tad pirms simt gadiem latvieši tikpat aktīvi
dīdījās, gaidot grieķu-romiešu cīņas čempionātu. Katru gadu tas sākās aprīlī un
neļāva Rīgas sabiedrībai atslābt veselas sešas nedēļas. Norises vieta – Rīgas
cirks jeb kā to devēja pirms simt gadiem – Salamonska cirks. Tā laika nosaukuma
vaininieks bija zirgu dresētājs Alberts Salamonskis, kurš 19. gs beigās ar
saviem priekšnesumiem sapelnīja pietiekoši, lai pasūtītu cirka ēku tagadējā
Merķeļa ielā. Salamonskis uzcēla Rīgas cirku, bet Eduards Šloss-Knostnebergs – laušanās
sportu. Šis apsviedīgais latviešu šovmenis bija grieķu-romiešu cīņu organizētājs
un galvenais tiesnesis. Bez viņa laušanās Rīgā nekad nebūtu kļuvusi par to
šaujampulvera mucu, kas gadu no gada apdullināja plašas galvaspilsētas aprindas
un ko savos atmiņu stāstos rīdzinieki piemin vēl šodien. Šloss, vidēja auguma
vīrs pēc 60, jaunībā bija veiksmīgs cīkstonis gan mājās, gan ārzemju arēnās.
Pirmā pasaules kara gados pats sāka rīkot čempionātus, un izrādījās, ka var itin
labi nopelnīt – naudu visam gadam varēja sastrādāt vienā pavasarī. Jāsaka, ka te
lielu lomu spēlēja Šlosa izcilās pasākumu vadītāja dotības – laušanās cirkā bez
viņa krāšņās uzstāšanās, gan iepazīstinot publiku ar cīkstoņiem, gan ar svilpi
mutē tiesājot cīņas, vienkārši nebija iedomājama.
Par šovu tik tiešām nevarēja žēloties. Visu gadu Šloss nenoguris sarakstījās ar slaveniem stipriniekiem, aicinādams tos uz Rīgu. Tad nu čempionātā varēja palikt vai akls, veroties uz visu šo grieķu‑romiešu cīņas spozmi. Cīkstoņi no visas pasaules! Un ne jau kaut kādi sētas maču uzvarētāji. Visi bija slaveni čempioni. Pilsētā gan runāja, ka daži svešzemju sportisti tālāk par Rīgu nebija bijuši. Tas gan aizmirsās, kad arēnā iznāca Šloss, tērpies smokingā un spodrās lakādas kurpēs, un nodārdināja savu ierasto “Parrrāde Aļļē!”, tā atklājot čempionātu. Tam it kā vajadzēja skanēt franciski, jo galu galā čempionāts bija starptautisks. Bet vai svarīgi, kā runā franči? Par smalkajiem izrunas sīkumiem visiem bija nospļauties, jo arēnā tūlīt arī ienāca laušanās pasaules zvaigznes. Vienā rindā, vīrs aiz vīra, milzīgi muskuļoti stāvi. Skats kā Olimpa kalnā. Turklāt vēl ar medaļām apkārti un meistaru goda lentām visās iespējamās krāsās – no pleca uz leju, vienā sānā un virs gurna sasietas mezglā. Tās rotāja uzraksti dažnedažādās valodās, bet visas kā viena vēstīja par sava īpašnieka panākumiem: ieguvis čempiona titulu tādā un tādā gadā tādā un tādā svešzemju pilsētā. Apsoļojuši arēnai, cīkstoņi nostājās lokā. Viņu vidū – Šloss –, kurš vienu pēc otra izsauca spēka vīru vārdus: “Eiropas čempions Gerhards Karšs, Silēzija. Pasaules čempions Hans Kavans, Austrija. Haims Vildmans, stiprākais žīds pasaulē. Redžinalds Siki, Āfrika, nēģeris. Barons Štekers, dāmu mīlulis, Polija.” Bija, protams, arī pieticīgāki pieteikumi, kā: “Amatieru čempions Jānis Polis, Latvija. Stiprākais cilvēks Rīgā – Kārlis Balgalvis!” Bet visi tā vai citādi skaitījās augstākā līmeņa atlēti!
Varētu padomāt, nu vai tad vienam čempionātam vajadzīgs pusotrs mēnesis. Mūsdienās pat olimpiskajās spēlēs labākos noskaidro īsākā laikā. Un turklāt entajās disciplīnās! Protams, uzvarētāju varētu kronēt krietni vien ātrāk, taču tas nozīmētu arī krietni vien liesākus kases ieņēmumus. Tāpēc it sevišķi labāko un skatītāju mīļāko cīkstoņu starpā ar vienu cīņu nepietika. Pirms kaušanas vajadzēja kārtīgi nobarot! Ja beigsies jau vienā vakarā, nāksies taču zaudēt daļu publikas. Šloss to labi apzinājās, tāpēc bieži vien tādas cīņas noslēdzās ar iepriekš ieplānotu neizšķirtu, kas nozīmēja, ka cīkstoņiem bija jātiekas vēlreiz. Un vēlreiz. Un vēlreiz… Tika rīkotas izšķirošās, galīgi izšķirošās, revanša un noteikti izšķirošās cīņas. Nu kā gan tu negribēsi redzēt galēji, noteikti, negrozāmi, neapšaubāmi, neapelējami izšķirošo cīņu? Cik tad ilgi šo visu varēja vilkt garumā? To, protams, noteica kases rādītāji. Turklāt cīņu raksturs bija sulīga augsne iestudējumiem – par uzvarētu atzina to, kuru pretinieks noguldīja uz pleciem. Ja 2–3 sekundēs paklājam piespiestais nevarēja piecelties, viņš bija zaudējis. Te nu Šloss spēlējās gan ar sekundēm, gan centimetriem. Ja skatītāji, manot tiesneša šķietamo aklumu (kurā sporta veidā gan tas nav piedzīvots), jau neapmierināti auroja, ka kāds no nosvīdušajiem vīriem esot nolauzts bez maz jau vakar, un lamāja Šlosu par nolaidību, arbitrs nesteidzīgi piegāja pie cīkstoņa–zaudētāja, pabāza viņam zem pleca pirkstu un paziņoja: “Nav nolauzts, tepat vesels veršoks (apm. 5 cm) vēl jānolauž.” Uzvarēts bija arī tas, kurš dažādu iemeslu dēļ padevās. Te nu varēja inscenēt pēc sirds patikas: vienmēr atradās cīkstoņi, kuri bija ar mieru par labu samaksu padoties, strīdēties ar tiesnešiem, klaji neievērot noteikumus, tēlot bailīgos un pārspīlēti pašpārliecinātos.
Pasaules čempions (kuru mazs puika, mukdams no pelnīta pēriena par smiešanos izrādes laikā, netīšam nogāzis): “Vai die'! Šodien taču bija norunāts, ka man cīņa javinnē!” (04.04.1930. “Svari”) |
Katru vakaru tika ieplānots kāds neizšķirts, kāds netīrāku cīkstoņu duelis, kāds publikas mīluļu pāris, kas cīnījās kā īsti džentlmeņi utt…. Vārdu sakot skatītāji jau zināja, uz ko nāk. Arī cīkstoņu buķete vienmēr raibu raibā – katra gaumei. Čempionāta dalībnieku vidū vajadzēja būt vismaz vienam dāmu favorītam, vienam cēlsirdīgam un vīrišķīgam varonim, vienam primitīvam mežonim, nervozam skandālistam, spēcīgam latvietim (tāds bija, piemēram, leģendārais Jānis Leskinovičs). Viena lieta, ko skatītāji gan nezināja, bija tas, ka atkarībā no čempionāta vietas cīkstoņu lomas bieži mainījās. Piemēram, mūsu pašu Emīls Griķis mājās uzstājās kā godprātīgs un taisnīgs stiprinieks, bet ārzemēs viņam nereti nācās iejusties satracinātā mežoņa lomā. Arī slavenais Leskinovičs nebija izņēmums. Mēļoja, ka Madridē zem cita vārda un kā citas nācijas pārstāvis spēlējis “nikno” (par ko it kā maksājot vairāk). Nu un kur tad bez melnā cīkstoņa! Jā, tribīnēm ļoti gāja pie sirds tumšāki vīrieši, jo pirms simt gadiem tas jau vien bija notikums – atnākt apskatīties uz melnu cilvēku! Piemēram, 1934. gadā, kad pēkšņi izrādījās, ka arēnā nevarēs iziet ne slavenais Knauzens, ne Štekers, publika pieprasīja pienācīgu kompensāciju: “Nu, tad dodiet priekšā nēģerus!”
Melnā maska
Skaidrs ir viens – viss tika
veidots tā, lai publikai neviens šovs neliktu vilties un naudiņa atrastos arī
nākamajai izrādei. Un vienmēr bija gūzma ļautiņu, kuri gribēja vēl un vēl nokosties
no šīs mākslīgi krāsainās izklaižu tortes, ko Šloss nenoguris cepa augšā katru vakaru!
Lai panāktu, ka arī visprasīgākie cīņas šovu gurmāni svētlaimē čāpstinātu, sacensību
programmai pa virsu uzkrāmēja vēl vienu labi nogatavinātu un apetīti veicinošu ķirsīti,
ko sauca par melno vai citreiz zilo masku. Te nu atkarība garantēta! Tas
izskatījās apmēram tā: pēkšņi arēnā izaicinoši iesoļoja vēl viens, vēl neredzēts
cīkstonis. Tribīnes konstrukcija pārsteigumā nodrebēja kopā ar skatītājiem. Kāds
jau no uzbudinājuma vairs nespēja nosēdēt un pielēca kājās, cits no priekiem
raustīja blakussēdētāja kreklu, teju to izģērbjot. Un kā nu ne, jo šis bija ļoti
īpašs cīkstonis. Sportista galvu un kaklu sedza melna maska, kurā bija atstāti caurumi
acīm, ausīm un degunam. Noslēpumainais milzis stingrā solī piegāja pie tiesnešu
galda un uzmeta uz tā simts latu naudas zīmi. Tas bija izaicinājums! Kas viņu
uzvarēs, iegūs šos simts latus un varēs noņemt cīkstonim masku visas arēnas
priekšā! Publika, protams, šādā pavērsiena brīdī nebija vairs sevišķi
jāuzkurina – visi taču grib zināt, ar ko tas beigsies! Kam izdosies atmaskot
melno masku?! Kas slēpjas zem maskas?! Protams, ātri tas nebeidzās, un melno
masku vienmēr nolauza tikai uz čempionāta beigām. Šim it kā vienkāršajam apģērba
gabalam tik tiešām piemita maģiskas spējas – ne tikai noburt skatītājus, bet
arī pašu tā valkātāju –, jo reizēm notika tā, ka atmaskotais cīkstonis ieradās arī
uz nākamo čempionātu, šoreiz gan bez maskas. Taču tad pēkšņi izrādījās, ka līdz
ar masku stiprinieks ir zaudējis arī visu savu vareno spēku. Gadījās arī tā, ka
melnā maska palika neuzvarēta. Šāda Šlosa taktika strādāja lieliski, jo saskaņā
ar tā laika žurnālistiem, pārsist laušanos apmeklētības ziņā spēja tikai sporta
karalis futbols.
Uzvarētāji grieķu-romiešu cīņā Rīgas cirkā 1927. gadā |
Makaroni un kartupeļi
Un kā jau futbolā vai jebkurā
citā sporta veidā publikai bija ne tikai savas simpātijas, bet arī antipātijas.
Kā tad bez tā – ja uz čempionātu nāc ik vakaru kā uz darbu, agri vai vēlu (un
drīzāk jau agrāk) vienam lauzējam pieķersies, bet kādu citu sāksi nīst. Tad nu
cīkstoņiem parādoties arēnā, skatītāji centās savu mīlestību vai nepatiku pret
sportistu izrādīt, cik nu spēja – vai nu uzgavilējot vai svilpjot. Sevišķi
nemīlamos atlētus pat apmētāja ar kartupeļiem. Īpaši bagātīgu kartupeļu ražu
dabūja ievākt netīrāki sportisti, kas lika lietā “makaronus”. Nē, makaroni
nenozīmēja to karināšanu uz ausīm vai cita veida nesportisku pretinieka
traucēšanu ar šo tik populāro miltu izstrādājumu. Ar “makaroniem” apzīmēja
pretinieka dauzīšanu, pirkstu laušanu, košanu un citus neatļautus un publiku
sevišķi uzkurinošus paņēmienus. Tādos gadījumos kartupeļiem pa vidu iespraucās
arī kauli, puspuvuši āboli, akmeņi un pat kāda no sienas norauta zīme “Nesmēķēt!”.
Jā, skatītāju uzvedība bieži atgādināja
antīkās pasaules plebeju izdarības Romas Kolizeja ziedu laikos. Taču nevar visu
šo primitīvo ālēšanos norakstīt tikai uz “vienkāršās tautas masām”. Cīkstoņu
izrādes nāca baudīt arī godāti kungi un cienījamas dāmas. Gan uzņēmēji, gan
politiķi, gan ierēdņi. Bija daudz kultūras cilvēku – žurnālisti, teātru
darbinieki, dziesminieki, gleznotāji, baletmeistari, aktieri… Īsāk sakot, ļaudis
ar stāvokli sabiedrībā, kas ikdienā uz saviem klientiem, darba biedriem un
skatītājiem atstāja nopietna, nosvērta un kulturāla cilvēka iespaidu. Ļaudis,
kas nedaudz nokaunējušies nodūra acis, pamanot pie cirka kases paziņas no tām
pašām aprindām. Taču viņi visi kā likums atgriezās cirkā arī nākamajā un
aiznākamajā vakarā, lai kostu no viena un tā paša nepiedienīgā paskata augļa.
Viena zvaigzne pāri visam
Katram no viņiem bija savi iemesli atgriezties cirkā, taču visi šie iemesli staigāja uz divām kājām. Galvenais bez šaubām bija Jānis Leskinkovičs jeb “Lielais Jānis” (par “Mazo Jāni” sauca amatieru čempionu Jāni Poli), kurš bija izcīnījis neskaitāmus Eiropas un pasaules čempiona titulus tuvu un tālu – redzējis visus kontinentus, izņemot Austrāliju. Tāpēc starpkaru periodā viņš galvenokārt atradās ārzemēs un Rīgā ieradās tikai uz ikgadējiem čempionātiem. Taču tieši viņš bija īstais Rīgas čempionāta karalis, kura slavenības statusu pat uz pirkstgaliem nespēja aizsniegt neviens cits latviešu cīkstonis. Viņu par čempionu arī titulēja visbiežāk. Dažkārt pat visai strīdīgos gadījumos. Taču Leskinovicš bija Leskinovičs, un sarūgtināt lielāko daļu publikas Šloss neriskēja. Gluži loģiski, ka līdz ar izcila cīkstoņa slavu no mutes mutē ceļoja teju vai varoņeposa cienīgi nostāsti par vareno rīdzinieku. Viņš bijis arī izcils peldētājs. Reiz peldēšanas sacensībā uzvarējis haizivi (tas ir, nāves bailēs no tās izbēdzis). Grandiozākais šai stāstā bija tas, ka sacīkste ar haizivi notikusi veselu kilometru garā distancē. Neticami, protams, taču neviens to neņēmās apšaubīt, jo Leskinovičs spēja visu.
Jānis Leskinovičs |
Daiļā dzimuma favorīts
Neapstrīdams dāmu mīlulis Rīgas cirkā bija daudzu pirmo vietu ieguvējs un “apolloniskās figūras īpašnieks, skaistulis” Teodors Štekers no Polijas. Štekers tiešām bija apveltīts ar īpašu daili. Pat mūsu pašu sporta laikraksti viņu raksturoja kā “reti simpātisku džentlmeni”. Bija piedalījies vairākās filmās un uzņemts poļu aristokrātu sabiedrībā. Dāmas viņu aplidoja, un mājās Štekers bija ieguvis donžuāna slavu. Viņa vētrainie mīlas līkloči un daudzie romāni pievērsa ne tikai preses, bet arī krievu rakstnieka Nikolaja Breško-Breškovkska uzmanību, kurš Štekeru pārvērta par personāžu savā romānā “Sieviete, briljanti un mīlestība”. Būtu jau labi, ja vētrainums aprobežotos tikai ar mīlas dēkām. 1934. gadā franču cīkstonis Mazio ziņoja policijai, ka Cīrihē Štekers viņu mēģinājis pierunāt, lai noslepkavojot čempionāta tiesnesi Trefleri, ar kuru Štekeram izcēlies strīds. Mazio vajadzējis uzaicināt Trefleri pastaigāties kalnos un nogrūst viņu bezdibenī. Mazio no tā atteicies, tāpēc Štekers piedraudējis Mazio, ka noslepkavos arī viņu. Skandāls nonāca līdz tiesai, taču Štekers tajā pašā gadā pēkšņi nomira. Klīda baumas, ka viņu noindējusi viena no daudzajām pielūdzējām…
Teodors Štekers |
Dāmas, dāmas, dāmas…
Un, ja par dāmām, tad, jā, viņas cirku
apmeklēja biezā slānī. Izņemot dažas karstasinīgākās, dāmas bija atturīgākas
par vīriešiem jebkādu emociju izrādīšanā. Visbiežāk tās kautrīgi apmierinājās
ar aplausiem. Protams, gadījās arī histēriskas dāmas, kas ar kliedzieniem sevišķu
uzmanību izrādīja tieši melnajiem sportistiem un tos apbēra sarkanām rozēm. Bet
daiļais dzimums neapmierinājās tikai ar skatīšanos vien. 1934. gadā restorānā
“Jara” pat tika sarīkots starptautisks grieķu-romiešu cīņas čempionāts dāmām. Starptautisks
gan tikai vārdos, jo lai gan publikas priekšā tika izrādītas visdažādākās ārzemnieces
– iebraucēja no Ugunszemes, Zulukaferu zemes priekšstāve, kubiete, rūdīta
somiete un citas svešu zemju pārstāves –, aizkulisēs viņas visas esot
sarunājušās latviski. Bet nē, tas nebija nekāds kungu vakars, kur demonstrēja
puskailas sievietes vārtāmies pa paklājiem. Laikraksti vēstīja, ka
grieķu-romiešu cīņa esot iznākusi pat nopietnāka nekā cirka čempionāts, jo
dāmas ilgāku laiku esot gatavojis populārais cīkstonis Bogdanovs.
Starpkaru periodā grieķu-romiešu cīņas Rīgas cirkā bija ārkārtīgi populāras – katru vakaru pie kases bija lasāms: “Visas vietas izpārdotas!” Un tā līdz čempionāta beigām. Šloss latus reklāmai nežēloja, tāpēc prese nemitīgi ziņoja par gaidāmo un atreferēja iepriekšējā vakarā notikušo. Nezināt par laušanās pavasara dullumu varēja tikai pilsētas viesi. Tāpēc biļetes uz cīņām bija lieliska dāvana dzimšanas dienā. Tāpat uz šovu pirmajā randiņā varēja aizvest kādu sirdsdāmu. Biļetes noderēja pat kukuļošanā. Nu gluži kā mūsdienās biļetes uz pasaules zvaigžņu koncertiem vai finālspēlēm. Laušanās čempionātam piemita īpaša aura. Varbūt tāpēc, ka tajā bija vairāk nekā tikai sports – tas bija šovs ar savu devu mākslas – teātra. Un teātris vienmēr ir bijis cieņā, un neviens nekad nav sūdzējies par aktieru sekošanu scenārijam. Un tas, ka čempionātos viss nenotiek gluži pēc nejaušības principa, bija jau zināms, taču publikai tas daudz nerūpēja. Nopietnas un godīgas cīņas beidzās ātri un bez starpgadījumiem. No sportiskā viedokļa – kas gan var būt labāks –, taču publiku tas “nepavilka”. Vajadzēja taču, lai notrīc sirds. Lai ir ko izdzīvot. Lai ir kas vairāk par pelēko dzīves īstenību!
Treknie, muskuļaino cīkstoņi stāvi plakātos apstādina pat visu ģimeni... |
“Maizi un izpriecas!” sauca senie romieši. “Apelsīnus un cīkstoņus!” sauca 20. un 30. gadu rīdzinieki. Jā, tieši 20. un 30. gadu rīdzinieki, jo pēc 1940. gada okupācijas grieķu-romiešu cīņas čempionātus padomju vara reorganizēja, tos padarot par tīri sportiskiem pasākumiem. Pēckara gados gan pavīdēja mēģinājumi atdzīvināt cīņu teatrālo pusi, taču bez panākumiem. Cirka čempionātu laiks bija beidzies.